Mandagsdiktet på kvinnedagen

Denne mandagen, på kvinnedagen, hva er bedre enn å finne frem den surrealistiske kunstneren Joyce Mansour? Fransk, med nord-afrikansk opprinnelse, litt glemt, lite oversatt, fordi de fleste regnet med at surrealisme, det var menn, som for eksempel André Breton, selv om det var han som «oppdaget» henne. Surrealisme er uopphørlige reiser gjennom poetenes indre, skriver Sissel Lie og Karin Gundersen i etterordet til samlingen «Aldri fortelle sin drøm», utvalgt og gjendiktet av disse to, som dagens dikt er hentet fra. Til kvinnedagen har jeg valgt et av de sterkeste anti-krigsaggresjonsdiktene jeg kjenner til:

RUSTNINGEN
Når krigen regner over dønning og strand
skal jeg møte med ansiktet som våpen
med tunge hulk over hodet
legger jeg meg på magen
mot vingen på et bombefly
og venter
når sementen brenner på fortauene
følger jeg bombenes rute gjennom mengdens grimaser
klynger jeg meg til ruinene
som hårvekst på naken kropp
øynene følger fortvilelsens langtrukne konturer
de døde som stekes i sol og blod
stilner ved min side
sykesøstre med hansker av hud
vasser i mildt og flytende liv
og de døde flammer opp
som halmslott
søylene synker i sand
planetene brøler
selv flanellsbuksene blir oppslukt
av fryktens gigantiske rom
og jeg blotter tennene og hånler fiolett i høystemt ekstase
hysterisk gavmild
når krigen regner over dønning og strand
skal jeg møte med ansiktet som våpen
med tunge hulk over hodet

(Fra Rovfugler, 1960)

Explore posts in the same categories: Litteratur og språk

Stikkord: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

