Mandagsdiktet på en tirsdag

Det første jeg vil si til mine trofaste diktlesere er: Beklager, mandagsdiktet uteble. Jeg har tilbrakt for mange timer foran pc både i jobbsammenheng og privat, og min høyre arm er ganske betent for tiden. Men ukens poesi kommer her, og det er en tekst som har gjort sterkt inntrykk på meg. Assosiasjonene er mange, og en dag vil de dukke opp som min egen poetiske tekst her på bloggen. Hold et lite øyeblikk fast i dine egne syner, drømmer, visjoner, smertepunkt, minner, etter hvert som de smyger seg inn på deg under lesningen. Det er Nicole Brossard som har skrevet teksten utdraget er hentet fra (La Capture du sombre, 2007), og jeg har funnet det i den utmerkede boken Audiatur. Katalog for ny poesi 2009 Bergen 5.-7.november.

Holde seg i live sier stemmen gjelder alle jenter også uansett hvem dere
er hold dere i live på grunn av den myke vinden i rosene og i ekstasen
hold dere i live vis dere med stavelsene og bildene ikke være redde for å
komme nær melankolien hold dere i live på tross av fluene og de sviende
merkene de små dekorasjonene og de lukkede skapene til hver og en av
oss hold dere i live med åpne armer som sidene i en ordbok pust tungt og
fort mellom tegnene speilene de små skissene ikke glem anhenget deres og
latin-grammatikken hold dere i live på tross av moren deres i badekaret
terroristene og løgnerne hold dere i live i månens akse og ta på speilene,
ta på speilene på de rette stedene før dere ser dere selv dra. Hold dere i live
som en som ikke er dere.

Explore posts in the same categories: Litteratur og språk

Stikkord: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

